Rouw: tips en advies

Omgaan met rouw is moeilijk. Het verwerken hiervan kost een heleboel tijd en bovendien komen er veel emoties bij kijken. Je kan verdriet, boosheid of zelfs opluchting voelen, dit kan verschillen per dag. Het is geen lineair proces. In dit artikel vind je tips en advies die jou hopelijk helpen om weer door te gaan met het leven.


Omgaan met gevoelens en klachten

Als je rouwt kan je te maken hebben met verschillende gevoelens en klachten, zoals vermoeidheid, angst, depressieve gevoelens, verdriet of andere lichamelijke klachten. Het is heel normaal dat je dit soort klachten ervaart, dit hoort bij rouwen. Uiteindelijk zullen deze klachten minder worden en in veel gevallen verdwijnen. Gun jezelf de ruimte en tijd om deze gevoelens en klachten toe te laten.

Rouw tijdens speciale dagen

Feestdagen en andere speciale dagen zoals een sterfdag en verjaardag van je dierbare zijn vaak heel moeilijk. Zoals bijvoorbeeld Moederdag, Vaderdag en de eerste kerstdagen zonder elkaar. Op dit soort moeilijke dagen is het belangrijk dat je ruimte maakt voor jouw verdriet, dit mag er zijn. Als je er klaar voor bent kan je tijdens deze dagen je dierbare te herdenken. Bekijk bijvoorbeeld (samen met anderen) oude foto’s of video’s van de overleden dierbare, of ga naar een plek waar jouw dierbare graag kwam.

Omgaan met verlies en rouw

Rouwen kan een heel ingewikkeld en lang proces zijn. Het kan helpen om hier met iemand over te praten. Ga het gesprek aan met iemand in je omgeving die je vertrouwt. Twijfel je of je professionele hulp nodig hebt? Vul dan de rouwmeter in of neem contact op met je huisarts. Daarnaast kan het helpen om lotgenotencontact op te zoeken, voor mensen die op dezelfde manier iemand zijn verloren als jij. Vergeet ook niet om te zorgen voor voldoende afleiding. Wandel bijvoorbeeld een rondje door het bos of ga een middagje naar de bioscoop.

Verhalen van anderen

Het kan heel erg helpen om verhalen van anderen te lezen die ook een dierbare zijn verloren. Hier kan je herkenning en erkenning in vinden.

Praktische tips bij rouw

Tot slot hier nog een aantal praktische tips die jou kunnen helpen bij het rouwen.

  • Probeer de eerste dagen na het overlijden zo bewust mogelijk mee te maken. Blijf nauw betrokken bij de begrafenis of crematie en doe zo veel mogelijk zelf. Dit helpt bij het afscheid nemen.
  • Betrek ook kinderen bij het overlijden en afscheid. Dit helpt hen te begrijpen en te verwerken wat er is gebeurd. Probeer zo concreet en eerlijk mogelijk te zijn over het verlies. Hier lees je meer over hoe je je kind vertelt dat iemand is overleden.
  • Ga je gevoelens niet uit de weg. Alles wat je voelt is goed en hoort erbij. Ook woede, teleurstelling of opluchting.
  • Praat met vertrouwde mensen over je gevoelens, de overledene of gebeurtenissen rond het overlijden.
  • Fysieke handelingen kunnen helpen bij de verwerking. Je kunt bijvoorbeeld sporten, schilderen, wandelen, schrijven, naar muziek luisteren. Vind iets wat bij je past en je troost biedt.
  • Veel nabestaanden slapen slecht, zijn vermoeid, voelen emotionele en fysieke pijn en hebben concentratieproblemen. Accepteer dat deze gevoelens en klachten tijdelijk zijn, bespreek zo nodig met de huisarts als het lang duurt.
  • Vertel mensen in je omgeving wat jij prettig vindt en hoe ze jou kunnen helpen. Wil je vooral praten, of liever samen iets doen? Misschien heb je wel hulp nodig in het huishouden of iemand die de kinderen van school haalt. Geef het aan.
  • Probeer structuur in de dag te houden, door op tijd op te staan, drie keer per dag te eten, het huishouden te doen en op tijd naar bed te gaan.
  • Gun jezelf de tijd om te rouwen. Het is normaal dat je aan het begin niet weet hoe je om moet gaan met het verlies. Het verdriet kan blijvend zijn, maar naarmate de tijd vordert leer je vaak met het verlies omgaan.
  • Sluit je niet af voor anderen. Natuurlijk wil je soms juist even tijd voor jezelf hebben om te rouwen, maar blijf in contact met je vrienden en familie. Zij kunnen een luisterend oor bieden, helpen waar nodig en wat afleiding bieden.
  • Ga af en toe stil zitten, sluit je ogen en stel jezelf de vraag hoe het nu eigenlijk echt met je gaat. En wat je nodig hebt.
  • Het is belangrijk om te weten dat rouw geen lineair proces is. Je kunt je de ene dag redelijk goed voelen, en de dag erna weer in-verdrietig. Je verwerkt het verlies op jouw eigen manier. En jouw eigen tempo.
  • Zoek contact met lotgenoten, een rouwbegeleider of professionele hulpverlener als je daaraan behoefte hebt.

Vul een van de rouwmeters in

Twijfel je of je hulp nodig hebt? Vul de rouwmeter in. Het is een zelftest, waarvan de uitkomsten je inzicht geven in hoeverre je wel of geen professionele hulp kunt gebruiken bij jouw rouwproces. Die hulp kan verschillen van een consult bij de huisarts, een online zelfhulpmodule of intensieve begeleiding door een therapeut. De rouwmeter is ontwikkeld door onderzoekers van Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit Utrecht.